Teamgericht organiseren
Het teamgericht organiseren is dan een must!
In een teamgecentreerde arbeidsorganisatie (TAO) is een kleine groep leraren, het onderwijsteam, gezamenlijk verantwoordelijk voor het onderwijs aan een groep leerlingen gedurende een aantal jaren.
Daarmee kun je echt het verschil maken.
Uit het promotieonderzoek van Ben van der Hilst is gebleken dat het invoeren van een TAO tot de volgende resultaten leidt:
- De kwaliteit van het onderwijs wordt verhoogd door de gezamenlijke verantwoordelijkheid.
- Het innoverend vermogen wordt groter doordat je werkt in kleine teams die veel bevoegdheden hebben. Je kunt gemakkelijker inspelen op ontwikkelingen.
- Het werkplezier wordt groter doordat de leraren hun professionele ruimte volledig mogen benutten. Het eigenaarschap wordt groter en daardoor ook het probleemoplossend vermogen. Ze doen het samen in kleine teams, ze staan er niet alleen voor.
TAO trajecten
Bij het implementeren van een TAO is het van groot belang om het onderscheid te kunnen maken tussen de onderwijsorganisatie en arbeidsorganisatie. Met het invoeren van een TAO zorg je dat de arbeidsorganisatie voorzien wordt van een teamgerichte organisatiestructuur waarmee de onderwijsorganisatie optimaal kan worden ontwikkeld.
De implementatie van de TAO vraagt altijd om maatwerk. De basis van de trajecten bestaat uit:
- Het herontwerptraject,
- De schoolleidersbegeleiding,
- Een procesbegeleiderstraining.
Tijdens een oriënterend gesprek wordt besproken hoe het proces rondom de implementatie zal verlopen.
Gedurende de trajecten wordt het benodigde studiemateriaal gedeeld.
Het herontwerp traject
Het herontwerptraject van de organisatiestructuur omvat 5 werksessies van 3,5 uur.
Dit traject is voor scholen die een TAO willen invoeren en is het meest effectief wanneer leraren en schoolleiders deze training samen volgen.
Extra tijdsinvestering naast de training: 6 uur om het boek ” teamgericht organiseren in het basisonderwijs’ te lezen en 2 uur voor het opstellen van de kwaliteitskaart.
De kosten voor het boek zijn 19,95 en komen voor eigen rekening.
Doelen van het traject:
- Alle facetten van de TAO worden geleerd.
- De huidige organisatiestructuur van de school wordt geanalyseerd aan de hand van het organogram.
- Het waarom van een TAO wordt op basis van de analyse geformuleerd.
- Een herontwerp van de arbeidsorganisatie wordt gerealiseerd. De school wordt ingedeeld in kleine teams waarin leraren, het onderwijsteam, samen de verantwoordelijkheid dragen voor de gehele ontwikkeling van een groep leerlingen gedurende een aantal jaren.
- Er wordt gereflecteerd op de verschillende rollen in een TAO en er wordt onderzoek gedaan naar de noodzakelijke paradigmaverschuiving in de rolopvatting.
- Het belang van een stevige procesbegeleiding in de teams wordt inzichtelijk gemaakt.
- Een kwaliteitskaart van de organisatiestructuur wordt geformuleerd en vastgesteld.
De schoolleidersbegeleiding
De begeleiding omvat 3 werksessies van 2,5 uur.
Deze begeleiding is voor de schoolleiding van een school.
Het succes van een TAO is voor een groot deel afhankelijk van de schoolleider. De schoolleider dient het nabij leiderschap telkens in de praktijk te laten zien. Dat vraagt om een shift in de rol van de schoolleider en daarbij is het van belang om alle kennis en vaardigheden van het nabij leiderschap aan te leren en de spanningen die daarbij komen kijken te onderzoeken.
Extra tijdsinvestering naast de training: geen, alleen de opgedane kennis veel inzetten in de praktijk.
Doelen van de begeleiding:
- Het nabij leiderschap wordt geleerd.
- De huidige rol en de vernieuwde rol zal worden geanalyseerd. Op basis hiervan kan de shift worden gemaakt die nodig is om het nabij leiderschap in de praktijk te brengen.
- De eigen overtuigingen worden onderzocht zodat er zicht komt waarom de schoolleider soms spanningen ervaart.
De procesbegeleiderstraining
De training omvat 5 werksessies van 3,5 uur.
Deze training is bedoeld voor de procesbegeleiders van een school. Op steeds meer scholen neemt het hele team deel aan deze training zodat het hele team op de hoogte is.
Een procesbegeleider geeft samen met het onderwijsteam vorm en inhoud aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het team. De procesbegeleider leidt daarbij het proces, niet de inhoud. Tevens zorgt de procesbegeleider dat de focus op de leerlingen blijft tijdens het overleg. Hij/zij richt zich op ontwikkeling van het teamfunctioneren enis een rolmodel voor de lerende en onderzoekende houding.
De training is een actief leerproces, gekoppeld aan de eigen context, waarbij door de dialoog kennis en vaardigheden met elkaar worden gedeeld en gecreëerd.
Extra tijdsinvestering naast de training: geen, alleen de opgedane kennis veel inzetten in de praktijk.
Doelen van de training:
- Een verdieping van de kennis van het TAO concept mede in relatie tot de eigen rol.
- Handvatten ter bevordering van de teamontwikkeling worden aangereikt.
- Interventies worden tijdens de training met elkaar geoefend zodat deze in de praktijk kunnen worden toegepast.
- Casuïstiek wordt met andere procesbegeleiders besproken om van en met elkaar te leren.
- Inzichten worden opgehaald naar aanleiding van de praktijk.
Het tao kenniscentrum
Voor wie?
Voor scholen en besturen die geïnteresseerd zijn om de kwaliteit, het innoverende vermogen en het werkplezier te verhogen.
Voor de bovenstaande trainingen is HBO werk- en denkniveau vereist. Tevens moet je werkzaam zijn in de benoemde beroepen. Verdere specifieke vooropleidingseisen zijn er niet.
Wil jij graag anders organiseren?
Vul hieronder het contact formulier in of vul je gegevens hieronder in voor meer informatie.
Het boek teamgericht organiseren in het basisonderwijs is een handreiking voor het inrichten van een professionele, lerende school.